Home wereldreis 2013/2014 china en tibet Dali, in 1 woord fantastisch
Dali, in 1 woord fantastisch PDF Afdrukken E-mailadres
zondag 15 september 2013 10:55

13 september: ilja

Helaas gaan we het mooie Kunming alweer verlaten vandaag. In ons hostel is geen plaats dus vertrekken we richting Dali. Na een heerlijk ontbijtje zadelen we ons weer op en laten we ons door een zeer vriendelijke taxichauffeur naar het busstation brengen. Ja ja je leest het goed, er bestaan ook vriendelijke taxichauffeurs. Het was een wat oudere man die met een paar woorden Engels een gesprek probeerde aan te knopen met Remco. Met handgebaren en wat woorden chinees, engels en nederlands kwamen we een heel eind. Langs de weg kocht de goede man nog een ketting van heerlijk ruikende bloemen voor mij! Wow! Hij vroeg waar we naar toe moesten en we hadden in ons hostel al een briefje gepakt met in het Chinees de eindbestemming. Hij bracht ons keurig zonder omwegen waar we zijn moesten en wilde absoluut geen fooi aannemen. Ja, zo kan het dus ook! We zeulen met de tassen naar de hal waar de tickets gekocht kunnen worden voor de bus. Ik wacht bij de tassen terwijl remco zich opoffert om in de rij te gaan staan om tickets te kopen. Nou ik ben benieuwd of het gaat lukken. Na een minuut of 10 komt Remco stralend aanlopen met een grijns van oor tot oor. Hij heeft kaartjes naar Dali en wel met vertrek over 10 minuten. Goed gedaan man! Nu nog even kijken waar we moeten zijn. Nou dat is ook makkelijk, om de hoek. We gooien de bagage in het ruim en installeren ons in de bus. Het is een wat kleinere bus en hij zit helemaal vol. Er wordt nog even gesteggeld over de zitplaatsen, deze bleken genummerd te zijn, wat wij natuurlijk niet wisten. En na 5 minuten vertrekken we. De busrit op zich is niet zo heel interessant. Je moet wel een sterke blaas hebben, de eerste stop is pas na 2 en een half uur. We slaan even wat etenswaren in, dit waren we zowaar vergeten te doen, stom stom!

Na een uur of 4 1/2 komen we aan in Dali. De voorstad is zo verschrikkelijk lelijk dat we dachten ohjee, waar zijn we nu weer terecht gekomen en de busstop is maar even verder. Gelukkig kunnen we daarna met een taxibus nog verder naar het oude Dali. Samen met een Fransman vertrekken we naar het Jade Emu hostel. We moeten 50 yen betalen ( ca. 6,25 euro) en dat is best veel, maar als blijkt dat we nog een 20 minuten moeten rijden valt dat toch weer mee. Het hostel blijkt een gouden greep te zijn. De kamer is heel ruim, goede bedden, mooie badkamer etc etc en dat voor 14 euro. Er is zelfs een föhn en een waterkoker aanwezig. We kunnen dvds lenen en kunnen onze was hier gratis doen. Wow! Het publiek is heel divers, jong, oud, kinderen, families etc. De aanblik van de omgeving is ook erg mooi. Op de achtergrond zie je de bergen, de architectuur doet al een beetje aan Tibet denken. Men spreekt uitstekend engels. Wat wil je als reiziger nog meer! We gaan snel de tassen in de kamer brengen en gaan op pad. We zitten net buiten de stadsmuur en zodra we de stad betreden worden we overweldigd door de sfeer van dit stadje. Wat een leuke gebouwen, leuke straatjes met kleine riviertjes erdoorheen, veel groen. Allerlei leuke eettentjes. We moeten ons bijna beheersen om niet iedere 10 meter stil te staan voor fotos en film. Na een tijdje komen we in een zeer toeristische straat met allerlei winkeltjes, dat is wel jammer. In deze straat staan een soort tempels die wij natuurlijk willen zien. We zoeken naar een trap maar deze is alleen via een winkeltje te betreden, moet je wel 2 yen voor betalen, beetje jammer maar we gaan wel. Bovenin gekomen is er een fantastisch uitzicht over de stad, het meer en de bergen. We hebben geluk, het is ook nog eens een zonnige en heldere dag. We schieten ons lek aan fotos en film. Daarna wordt het tijd voor avondeten, we belanden bij een Thais restaurant waar we heerlijk maar beetje weinig te eten kregen. De rijst kwam pas na de maaltijd, wat niet helemaal was zoals het hoorde. Remco maakt er een opmerking over en we krijgen korting op onze rekening. Daarna gaan we langzaamaan terug naar ons hostel. We duiken, moe maar heel voldaan in ons bedje.

Comments

#2 Carola Stigt 2013-09-15 10:46
Hoiiiii zo weer een verslagje hahaha ik kijk elke dag 2 x om te kijken of er alweer wat op staat hahahaha
Have fun xxx :lol:

#1 Hen en Ria wansink 2013-09-15 10:07
Geweldig verhaal weer, wij zijn zeer benieuwd naar foto's en film.
Ook de vrienden en verdere familie zijn benieuwd, naar foto's en film.
Veel plezier en kussen en knuffels van ons ons. Ma en Pa