Home wereldreis 2013/2014 Sri Lanka Van een dooie boel, naar de apenheul.
Van een dooie boel, naar de apenheul. PDF Afdrukken E-mailadres
donderdag 07 november 2013 03:20

1 november 2013, Remco:

Ilja heeft niet geslapen, iedere keer dat ze wakker was, jeukte haar hele lijf. Na dat gevecht van gisteren met onze welkoms mat van insecten, was vandaag het opruimen van lijken begonnen. De witte marmeren vloer, was zwart van de dode insecten. We openen de grote deuren en schoven zo alle lijken naar buiten. Gauw ontbijten hier en we blijven niet nog een nacht. Bij aanvang dachten we 2 nachten te blijven, maar onze plannen zijn gewijzigd. De manager vroeg of het lag aan de kamer of iets anders, nee hoor onze plannen zijn gewijzigd, jullie hebben het goed voor elkaar.

Gelukkig was het weer goed, rond de 25 graden en overdag rond de 30 graden. Een goede temperatuur om de rots Sigirya te beklimmen. Een van de hoogte punten van Ski Lanka, er zijn mensen die alleen voor deze rots komen naar SL. Een rots die al miljoenen jaren bestaat en eeuwen geleden was er een kasteel boven op de rots gebouwd. Voor vele mensen nog steeds een mysterie hoe het kasteel en alles eromheen is gebouwd. De wandeling was mooi, eerst liepen we door de tuinen, waar ruïnes te zien waren, daarna omhoog. Er waren op deze rots een aantal verdiepingen, waar iedere keer weer wat te zien is, grotten, tuinen en weer ruïnes. Op 1 van de verdiepingen waren 2 reusachtige tijger poten van steen te zien. Op een afstand van 40 meter waren ze goed te fotograferen. Het mooiste is om deze poten te fotograferen zonder toeristen, maar als de een even wegging kwam de volgende onnozele toerist alweer voor die poten te staan. Een gids met zijn onnozelen, bleef maar staan en praten als zij 10 meter verder gaan staan kunnen wij een mooie foto maken, met zijn allen. Roepen, fluiten en schreeuwen wilde niet helpen en de mensen die op een afstand die foto wilde maken, zonder onnozelen werd maar groter. Ik ben er even naartoe gelopen en heb het netjes ( dwingend ) gevraagd, de gids had zoiets van, doe ik niet, maar de onnozelen deden het wel. Heel langzaam ( demonstratief ) liep de gids 10 meter weg, nog een klein stukje meneer de gids, nog langzamer liep hij uit beeld. Te gelijker tijd kwam er weer een andere groep, die snel zijn plekje innam. We zullen aan je denken, als je bij de ingang staat en jezelf als gids aanbied:P Om verder boven te komen, moesten we een lange hoge stalen trap, belopen. Bezweet kom je aan en als hijgende paarden, komen de meeste boven, wij natuurlijk niet. De uitzichten zijn mooi, Sri Lanka is een mooi groen land, met bergen en veel plantages. Op de top van de berg, is dus het kasteel gevestigd. Dat was op de foto te zien, maar nu zijn het stenen muren, met af en toe een paal, waar we dan onze fantasie op moeten gooien, over een kasteel. De wandeling naar beneden kan worden ingezet, dit is een iets andere route en een stuk sneller. Soep-pan staat ons al weer op te wachten. Na deze mooie ochtend wandeling van 4 uur, zitten we te genieten van het feit, dat we een prive chauffeur hebben, Normaal hadden we een tuctuc moeten regelen, de bus naar een andere stek enzzz. Maar nu knippen we met de vinger en Soep-pan rijdt ons naar de volgende stek. De volgende stek is eten.....voor ons, Maar Soeppan had nog iets anders in gedachten om te doen. We moeten naar een Kruiden en specerijen farm, dat is een tuin met allemaal kruiden en specerijen, hoe kan dat ook anders. We werden voorgesteld aan een jonge man, die ons de kneepjes van de kruiden heeft geleerd. Het was erg interessant, wat je allemaal met kruiden kan doen. Wij zaten hem en elkaar een beetje te dollen, eigenlijk hadden wij er niet zo'n zin. We kregen thee aangeboden met gember, was een beetje pittig maar wel lekker. Aan het eind kregen we een workshop met een verkoop verhaal. Hallo ik heb Ilja bij me, met een dagbudget waar ze op zit. Dus er zit geen handel voor je in bij deze gierige Hollanders. Wij hebben wel een folder meegenomen om eventueel kruiden te laten opsturen, naar Nederland. Nu Eten, knipten we met onze ( Ilja ) vingers. Soep-pan had een adresje waar wij rijst met curry kunnen eten. Een klein restaurantje met 2 tafels in een garage box. Het was er erg schoon en de eigenaar zelf met zijn 2 dochters deden de bediening. De schalen eten kwamen weer op tafel, net als 2 dagen geleden bij dat andere restaurant. Rijst met curry is een echt Sri Lankees gerecht, ze zijn er dol op, net als Ilja, ik zelf vind het ook lekker. Krijg wel spleet ogen van al dat rijst...o nee.. die had ik al.

We gaan weer door naar Kandy, een leuk stadje met een historische achtergrond. Altijd leuk om een oud dorpje te gaan bekijken. Een korte rit van ongeveer 2 uur verder, bracht Soep-pan ons naar de volgende bestemming. Een hotel ergens in het centrum, straatje in en uit, bergje op en af. Een hotel, waar een paar onbetrouwbare gasten ons de rondleiding geeft. Het heeft 4 kamers en allemaal even smoezelig, net zoals de uitstraling van deze gasten. Hij vraagt er 3500 kiki's voor, terwijl wij 2500,00 wilden spenderen. Moeten we dan weer moeilijk doen over het geld, nee we keuren het gewoon af. Heb je nog een alternatief, soep-pan? Die had hij zeker wel, dit was op advies van een van zijn andere collega's, waarvan de naam waarschijnlijk jus-pan, melk-pan of koeken-pan kan zijn, met de klemtoon op PAN. 10 minuten verder hoog op de berg, staat een klein hotelletje met het uitzicht op een andere berg. Dit hostel is ook voor 3500,00 kiki's, dit ziet er wel veel beter uit, met een gezellige woonkamer en een hele aardige gastvrouw van een jaar of 70. De kamers zijn net zo basic als die andere maar de energie was veel beter. Het uitzicht op die berg, met spelende apen, die s'morgens op ons balkon komen spelen, is toch veel leuker. Wij zeggen gelijk ja en gaan niet onderhandelen bij dit guest house Green woods. We worden ook een beetje moe, van het iedere keer onderhandelen.we hebben wel een vermoeden waarom de kamers duurder zijn, dan als we op internet kijken, maar daar komen we later pas achter. We komen vrij laat aan en hebben nog wel trek in iets kleins, tenslotte hebben voordat we hier naartoe gingen, koffie zitten drinken met een broodje, bij de bakker aan de voet van deze berg. Ze wil best wel een kopje soep voor ons maken, stelde de dame voor. Daar zijn wij zeker wel voor in en het soepje heeft ons ook heerlijk gesmaakt. Na de verhalen van deze dag te schrijven, internetten enzovoort zijn we heerlijk ons mandje ingedoken.