Home wereldreis 2013/2014 laos Laos, here we come.....
Laos, here we come..... PDF Afdrukken E-mailadres
donderdag 21 november 2013 12:15

18 november 2013:ilja

Het is tijd voor weer een nieuw land, eentje die we nog niet eerder hebben bezocht maar waar we wel hoge verwachtingen van hebben. In onze belevenis is laos het thailand van 15 jaar geleden. Nog niet helemaal door het toerisme gevangen en dus nog wat authentiek. Nou maar eens kijken of die verwachtingen worden waargemaakt. We verlaten irsia bed and breakfast in KL in het holst van de nacht. Onze vlucht gaat om 7.35 weliswaar, maar je moet er minimaal 2 tot 3 uur van te voren zijn en het is ooknog eens een uur rijden naar de vluchthaven. Dus hebben we maar besloten om een taxi te nemen, een rib uit ons lijf (€25), maar wel veiliger en comfortabeler zo midden in de nacht. Dachten we......

Strak om 04.00 uur staat onze taxichauffeur klaar en laden we in. De chauffeur is lichtelijk ADHD of gestoord, hij rijdt echt als een idioot naar het vliegveld. Je hoort er een uur over te doen in de nacht en hij presteert het om ons in 45 minuten af te leveren. Alsof hij achter zijn PS3 zat in plaats van in een echte auto met echte pasagiers. Nog nooit was ik zo blij om uit een auto te stappen.....

Dit deel van de reis wordt ook nog even spannend, we hebben een enkele ticket naar laos en geen retourticket eruit. Dat kan problemen opleveren bij de incheck. Die heb ik al online gedaan en ook de boardingpassen hebben we al, dus wellicht helpt dat. We leveren onze bagage af en binnen 2 minuten zijn we ingechecked, zo dat valt mee..... Nu nog kijken hoe het in laos zelf gaat. Lang leve airasia! Spotgoedkope tickets (€40) en snelle, probleemloze incheck! Airasia heeft een compleet eigen terminal, die verder van de centrale luchthaven afligt, maar waar het al bijzonder druk is om 05.30 's ochtends. Er vertrekken wel 10 vluchten of zo rond onze vertrektijd! De bagagecheck komt eraan en we hebben nog drank, snel opdrinken dus, en voor de zekerheid ook onze kaasrotis maar opeten voordatze die in beslag nemen. Zo hebben we ontbijt tussen de douane en de bagagecheck in, zooooo gezellig. Na de bagagecheck hebben we alle tijd van de wereld en settelen ons in de wachtruimte. De vlucht gaat op tijd en verloopt soepeltjes. Om 09.15 uur betreden we Laotiaans grondgebied. We moeten nog wel even een visa on arrival halen voor $ 35 pp en dat is misschien nog even problematisch. Maar ook dat verloopt prima en dan zijn we door de douane. Jippie, Laos here we come. Het vliegveld is niet groot en onze bagage ligt al te wachten, we pinnen even wat op de luchthaven en ook een datasimkaart wordt even gekocht. 5 gigabite voor €6 en een maand lang internet. Op de luchthaven een taxikaart geregeld en ons lekker naar ons hostel laten brengen. De luchthaven is niet ver weg gelukkig. We slapen bij heuan lao guesthouse. Een beetje afgelegen van het centrum van vientiane maar wel rustig. Bij aankomst blijken er alleen een paar schreeuwerige toeristen te zitten en niemand die ons kan inchecken. We staan daar even hulpeloos en kan roep ik, zeg, is er niemand die ons kan inchecken! De schreeuwerige jongeman wuift opzij en zegt dat er wel iemand daar is. En inderdaad een oudere, wat slonzige man komt aanschuiven. Onze indruk van dit gebeuren is een beetje viezig, er lopen zekere 5 honden en minimaal zoveel katten in het rond en het stinkt er een beetje naar kattenpis. Moet je remco heten..... We willen dan ook zo snel mogelijk naar de kamer. Die is gelukkig schoon en ruim, airco aanwezig en warme douche. De wifi werkt bij tijd en wijlen maar lang leve de datakaart. We droppen de bagage en gaan nog even wat slaap inhalen. Daarna gaan we op pad. We zijn nog koud de hoek niet om of we komen een delicatessensupermarkt tegen. Wat zien we daar!!! Baguettes, ham, kaas, melk, yoghurt..... Woopie allemaal dingen die we in geen weken hebben gegeten of gedronken. Spontaan maken onze magen een sprongetje van blijdschap en we slaan in. We verheugen ons op een lekker broodje ham met een glas melk, wat in nederland zo normaal is, is hier een waar genot. Alles bij elkaar zijn we wel bijna €20 kwijt, maar wat the..... We rennen bijna terug naar onze kamer en genieten daar van onze lunch alsof het onze laatste is... Wow wat was dat lekker!

Waar waren we gebleven, oh ja we gingen op pad. Het is een stief kwartiertje lopen naar het centrum. Vientiane is een beetje tot onze teleurstelling goed ontwikkeld. Geasfalteerde wegen, grote auto's, mooie gebouwen etc. De mensen zijn hier weinig goedlachs, in tegenstelling tot andere aziatische plekken. Soms een beetje op het horkerige af. Jammer!

Er zijn niet heel veel toeristen op straat te zien, wel veel restaurants, travelburootjes en hotels. We informeren zo hier en daar naar de kosten voor een visum naar vietnam of cambodja. Dit blijkt best prijzig te zijn, dus misschien maar elders regelen.... Zo maken we de eerste dag kennis met een laos dat iets anders was in onze verbeelding, maar misschien komt dat nog als we de hoofdstad eenmaal uitzijn....

Comments

#4 Remco & Ilja 2013-12-15 04:12
het was heerlijk, we weten dat er veel over eten wordt gesproken in onze verhalen Marcel ;-)

#3 Daniel en Carolien 2013-11-21 19:54
Zijn we er gewoon weer bij! Of vergat deze chauffeur nog iets te roepen?! :-)
Heerlijk zo'n Nederlandse lunch! Terwijl wij hier ons verheugen op 3 weken lang Thais eten!!!!!!!!

#2 Carola Stigt 2013-11-21 18:02
Zooooo dat klinkt lekker melk en brood heerlijk genieten!!! Trouwens dat ritje was dat erger dan die mongool in de Filippijnen die zo achterlijk reed? Hahahahaha :-)

#1 M. Visser 2013-11-21 13:49
Altijd lekker en gaan tot kosten wat het kost.
Boter, kaas en eieren en af en toe hammie.
Eetsmakelijk en tot de volgende geschreven maaltijd. 8)