Home wereldreis 2013/2014 laos Van Laos naar Cambodja
Van Laos naar Cambodja PDF Afdrukken E-mailadres
maandag 23 december 2013 02:04

16 december 2013: ilja

Het is altijd weer leuk om een nieuw land te gaan opzoeken. Niet dat we laos zat zijn maar verandering van spijs doet eten. Cambodja hebben we 10 jaar geleden bezocht tijdens het tsunamijaar, dit omdat we toen niet naar de thaise eilanden konden gaan en dit een backup plan was. Onze indruk van toen was dat het een bijzonder arm land was met veel bedelaars en oplichtingspraktijken. We zijn erg benieuwd of er het e.e.a. Veranderd is sinds die tijd. We hebben via ons hostel in don khone de bustickets gekocht uiteindelijk, ervan overtuigd dat de hoge prijs wat maffiapraktijken als achtergrond heeft, maar goed we hebben geen zin in gedoe bij de grens. Ons ontbijtje hadden we de vorige dag al besteld en om 07.15 stond dat netjes klaar. We konden dus op ons gemak even eten. Om 08.00 uur werden we opgehaald bij ons hostel, tesamen met een frans/belgisch echtpaar. Met de vrouw trachtte ik een praatje in het frans te maken wat redelijk ging, het is niet niks om na 20 jaar weer eens wat frans te praten en ik moet steeds zoeken naar woorden. Zij had moeite met engels maar met een beetje frans/engels/vlaams handen en voeten kwamen we een heel eind. De boottocht duurde 45 minuten en we worden afgezet bij een grensplaatsje aan de laotiaanse zijde. Daar moeten we samen met nog tientallen andere toeristen het papierwerk voor het visum in orde maken, $30 betalen en ons paspoort afgeven. Dit vind ik altijd het tricky deel van een reis. Natuurlijk.... Het gaat bijna altijd goed maar toch.... Achteraf kom je erachter dat een visum maar $20 kost en dat daar dus ook dik op wordt verdiend. Na het papierwerk moeten we een stuk lopen naar de plek waar een bus ons op komt halen. Daar wachten we dik een half uur. De bus arriveert en iedereen stapt in, we rijden weer een half uur en moeten dan uitstappen om lopend de grens over te steken naar cambodja. Nog steeds niet in het bezit van ons paspoort! Hmmmmm, laos dus al uit en cambodja al in zonder paspoort, das bijzonder. Aan cambodjaanse zijde moeten we wachten op de man met de paspoorten. Hier zijn allerlei eettentjes waar schandaligeprijzen worden gerekend voor snacks en frisdranken. Ondanks we eigenlijk al best trek hebben weigeren we hier aan mee te doen. We hebben nog wat zuurtjes en wat la vache qui ritkaasjes die best smaken. Ondertussen gaat er weer ruim een half uur voorbij, dan ineens moeten we weer in de bus stappen. Nog steeds geen paspoort..... Als een makke kudde stapt iedereen in. Dan gelukkig zie ik de man met de paspoorten in de bus. 1 voor 1 worden onze namen opgeroepen en krijgen we eindelijk onze paspoorten terug. Even controleren of het visum goed is..... En ja hoor we mogen een maand hier blijven! Een mooi groot paginavullend visum prijkt in ons paspoort. Daar gaan we dan. Om 14.00 uur komen we aan in trung treng, we worden hier gedropt midden op een weg waar een tuktuk staat te wachten. We worden de bus uit gedirigeerd en worden geacht in de kleine tuktuk te stappen. He hola we moeten nog zeker 4 uur reizen, we gaan toch zeker wel naar een busstation? Maar dat is ook het geval. We worden gedropt bij een busstation met veel minivans. Hier krijgen we een dejavu van 10 jaar terug. Dit busstation doet ons denken aan een straat in siem reap. Het is een grote ongeorganiseerde bende en veel verkeershektiek, zou er dan niets veranderd zijn? We nemen plaats bij een restaurantje en bestellen een broodje terwijl we wachten op onze bus. Ik ga ook nog even proberen om ergens te pinnen maar dat lukt niet. In zo'n geval ben je altijd blij dat je een reservevoorraadje dollars bij je hebt. In cambodja wordt betaald met riels en dollars dus dat komt wel goed. Terwijl we eten raken we aan de praat met een nederlandse jongen die net onderweg is naar laos en uit cambodja komt. We wisslen praktische info uit en wij maken hem blij met onze laotiaanse telefoonkaart en wij krijgen zijn lonely planet van cambodja. Prima deal. Eindelijk na anderhalf uur vertrekken we op weg naar ban Lung. In de minivan zitten nog een pools stel en een duitser. We spreken af dat we allemaal naar hetzelfde guesthouse gaan, treetop ecolodge. In de vroege avond worden wij daar na een lange reisdag afgezet. Het resort ligt temidden van een bosrijk gebied en we krijgen het idee al bijna in de jungle te zitten. We kiezen voor een mooie houten bungalow met terras en warme douche voor $ 15 per nacht. Het blijkt een uitstekende keuze. Er is zelfs een waterkoker en koffie en thee aanwezig en dat is nou net het eerste dat we gaan doen na zo'n lange reis...... Precies een lekker bakkie!

Comments

#3 Carola Stigt 2013-12-24 11:34
Ohhh fijn weer veilig aangekomen nu lekker effe luieren en duiken het is tenslotte vakantie :lol: trouwens wat is lonely planet? Ik zie het regelmatig voorbij komen in verschillende landen/ verslagen maar ik zou het niet weten... :oops:

#2 M. Visser 2013-12-24 11:29
Foto Album van Vang Vieng - Picasa Album too big, not found or not a public album. Dus voor ons helas nog niet te zien. :-* Maar zal wel goed komen met de tijd. :lol:

#1 M. Visser 2013-12-24 11:02
Nou, het is weer een hele beleving. Nu weer een mooie tijd in Cambodja maken. Maar in ieder geval wensen Petra, Nikki en ik jullie hele fijne Kerstdagen. En zeker niet te vergeten en ook nog veel belangrijker een Gelukkig en Gezond begin van 2014. 8)