Home wereldreis 2013/2014 Thailand Afscheid en een nieuw begin....
Afscheid en een nieuw begin.... PDF Afdrukken E-mailadres
woensdag 12 februari 2014 17:17

5 februari 2013: ilja

Het is altijd moeilijk om afscheid te nemen en zo ook weer vandaag. We hebben er alledrie een hekel aan en hebben besloten om er geen big deal van te maken. We houden ons allemaal groot, even een laatste knuffel en met een geforceerd lachje nemen we afscheid. Het waren erg leuke dagen en we gaan elkaar vast weer missen. Caroline vertrekt vandaag richting Bangkok en wij gaan een kijkje nemen op koh kut of koh kood. Dit eiland heeft al een tijdje onze belangstelling omdat het nog niet heel erg ontwikkeld is. Het is wel het op 3 na grootste eiland van Thailand, hebben we ons laten vertellen en er liggen nog volop mogelijkheden, zeker nu er sinds kort een verharde weg is aangelegd. Het toerisme staat hier nog een beetje in de kinderschoenen, dus leuk!

We vertrekken om 09.00 nadat we ons ontbijtje bij lazy hebben gehad. De eigenaar, een vriendelijke thai/chinees was blijkbaar zo happy met al onze bezoeken dat hij ons laatste ontbijt gratis gaf. Dat was een leuke verassing. Gisteren hadden we al ons toetje gratis gekregen en nu dit weer, nou hij weet wel hoe die nederlanders moet verleiden.... Onze taxi komt en we worden naar de pier gebracht nadat er eerst allerlei mensen werden opgepikt. Met z'n allen stappen we in een speedboat, er zijn ook nederlanders aan boord, hiep hoi gespreksstof! De speedboat stopt bij verschillende eilanden en vaart echt bijzonder snel, we stuiteren op de golven en praten is meer schreeuwen om boven het lawaai uit te komen.

De derde stop is koh kut, we varen vanaf de zee de rivier op, tussen de mangrovebossen ligt ons resort met de toepasselijke naam, mangrove resort. Het ziet er idyllisch uit. Mooie houten hutjes in 2 rijen langs de rivier. Terasje voor de deur met ligstoel. Groot terras met restaurant, ook aan de rivier. Eerste indruk is heel OK. Als we naar ons hutje gebracht worden is die ook mooi van binnen. We zijn heel tevreden.

We willen vandaag het eiland gaan verkennen en dus geen tijd verliezen. We checken even of er scooters te huur zijn bij ons resort maar die hebben geen scooters meer. Dus lopen we een stukje en net over de brug hebben ze nog een scooter staan. Voor 300 bahtkunnen we die voor 24 uur huren dus dat is goed. Wederom geen papierwerk, alleen een rijbewijs achterlaten. Zo gaan we op pad. Maar eerst even lunchen want het is inmiddels al over tweeën.

We eten bij een lokale homestay en het eten is er bijzonder goed. Daarna gaan we op verkenningstocht. We willen morgen gaan duiken dus willen we ook de 3 duikscholen even checken. Bij de eerste staat een half vergane duikpop buiten en daar zien we dus al vanaf. De tweede duikschool, paradise divers, is van een duitser die ons meteen aanbiedt om lekker een kantduik te gaan maken op hun huisrif. Met z'n tweeen dus op ons gemak. Dat klinkt goed, de prijs is ook goed. Na even een kort praatje komen we erachter dat hij niet heel erg blij is met z'n huidige team van instructeurs. Dat biedt mogelijkheden! Omdat er een instructeur aanwezig is kunnen we niet voluit praten. We beloven morgen na 10 uur langs te komen zodat hij ook wat meer kan zeggen. We spreken af en gaan verer op pad. Op het eiland staan veel luxe resorts en zijn er prachtige witte stranden met kristalhelder water. Hmmm, best een leuke plek! Openbaar vervoer is er niet echt, af en toe rijdt er een omgebouwde pickup langs waar je in kunt stappen. Maar veel is wel te doen met de benenwagen. We hebben nu het enen deel van het eiland verkend, nu is het tijd voor de andere kant. Ook hier weer veel luxere resorts. Onderweg komen we nog BB divers tegen. Een duikschool met belgische eigenares. We maken een praatje met beide dames in het Nederlands. Ze zijn niet echt op zoek naar instructeurs maar we kunnen het altijd proberen als freelancer. Het is een leuk en gezellig praatje en ondertussen verwijzen ze ons nog even door naar paradise divers, hij zou wel op zoek zijn naar mensen. We crossen nog even verderop zoek naar de pier, hier kunnen we misschien wel onze boottickets kopen voor de terugreis. Bij de pier aangekomen blijkt dat er niemand engels spreekt en dusgeen tickets te koop. Dan maar proberen via ons resort. Het is ondertussen laat in de middag en we besluiten terug te gaan naar ons resort. We gaan nog even lekker buiten zitten om met het thuisfront te skypen. Terwijl we dit doen komt er een kleine school dolfijntjes voorbijzwemmen. Prachtig om te zien dat ze zo dichtbij zijn. We proberen het aan het thuisfront te laten zien, maar ze zijndaarvoor net iets te ver weg. Morgen lekker duiken, hopelijk zien we wat moois onderwater. Met deze gedachten gaan we ons mandje opzoeken.