Home Wereldreis 2010/2011 Bolivia Copacabana vervolg
Copacabana vervolg PDF Afdrukken E-mailadres
woensdag 26 januari 2011 19:01

15 januari 2011: Remco: Onze laatste nacht in dit hostel, wat jammer nou, gelukkig hebben we voor vannacht een ander hotel. Dit hotel zit op 50 meter afstand van het andere, dus inpakken ontbijten, spullen wegbrengen en......naar Isla del Sol. Een eiland op  lake Titikaka wat niet gemist mag worden. Er stond een rij van wel 100 mensen voor de boot ( lekker commercieel weer ) om naar het eiland te varen. Dit was niet de enige maatschappij met z'n rij, dat beloofd dringen voor een mooi plaatje ( wat later absoluut niet het geval was ). Eenmaal op de boot, waren wij de gelukkigen die op het dak mochten zitten, waar je niet wil zitten. Het weer is niet goed, regen en kou en wat wind, zeker als de boot langzamerhand naar het midden van het meer vaart. Wij hebben ooit een boottocht meegemaakt waar wij als enigen met een korte broek zaten en het heel langzaam koud kregen, deze boottocht duurde toen 4 uur. Deze keer waren wij goed voorbereid, de jassen gingen al snel aan, de petten en mutsen gingen ook snel aan ( bij iedereen ) ik had nog een joker in handen de handschoenen. Iedereen zat jaloers te kijken of minachtig ( watje ), ik had ze aan en had geen last van de kou. Het leek wel even Ushuaia, zo koud! Er waren mensen die stierven het af van de kou, wij waren lekker warm en genoten van de bootrit naar het eiland toe. De boottocht duurde 2 uur, bij
aankomst werden we verwelkomd door al die andere mensen, die ook net als wij vanmorgen in de rij stonden. Al snel vonden wij onze weg, net als iedereen en ineens waren we gewoon met een klein groepje die ook weer ieders gang ging. Wij hadden de lange route in gedachten, deze wandelroute zou 3 uur duren. De kaart was haast niet te lezen, dus stonden wij voor de route met als extra de tempel, dat betekende nog eens 45 minuten extra lopen. We hadden geen kaartjes voor de tempel en moesten nog even terug om kaartjes te gaan halen. Ik ben ze even gaan halen, heuvel weer helemaal af en weer op, gesloopt kom ik boven. Ilja staat op haar gemak de nagels te checken en met een uitgerust gevoel gingen we ( Ilja ) verder. Nu is het racen tegen de klok want over 4 uur gaat de boot weer terug naar Copacabana. Nu is racen een groot woord, want hard wandelen is er niet bij, je kan alleen maar zacht of heel zacht wandelen. Het is berg op en af, daar komt ook nog eens bij dat we nog steeds op hoogte zijn. 1 tempo is goed, op rechte stukken, zodra je omhoog gaat word je gesloopt. Zo te zien zijn we niet de enigen, want de gemiddelde wandelaar moet regelmatig stoppen om weer op adem te komen. Met deze hoogte is het net of je aan het einde van je 10km, nu pas gaat beginnen met wandelen, even doorlopen zit er niet bij. Je tong slaat op je knieën en ademen naar zuurstof krijg je soms al na 20 meter, zeker als je omhoog  loopt. De wandelroute is schitterend, de uitzichten zijn buitengewoon. Iedere berg die je op of af gaat toont weer een prachtig mooi plaatje. Er wordt natuurlijk ook weer het een en ander verkocht, van linnen waar tot sieraden, wordt weer aangeboden alsof dit de eerste keer is, dat dit wordt verkocht. Het erge is ( net als in de rest van Bolivia ) dat ook de kinderen hier aan mee doen, van 4 tot 12 jaar zijn het beeld van dit eiland. Het lieve is, dat sommige van deze kinderen hele kleine steentjes proberen te slijten. Ze hebben een grote steen met hierop hun verkoop waren erop, de kleine steentjes! Als ik nu vertel, dat het hele eiland bestaat uit deze kleine steentjes ( je kan ze van de grond rapen ) moet dat wel een lief gezicht zijn, toch? Bij de tempel, hebben we lekker geluncht en genoten van het prachtige uitzicht op de tempel en het meer ( lake Titikaka ). Onze tocht gaat verder, wandelt langs deze verkoop punten, mooie uitzichten en de terras gebergte ontstaan door de Inka's van duizenden jaren geleden. Op het eiland zelf wonen er mensen, waarvan de een de schaapjes op het droge heeft ( schapen boer ) en de ander met akkerbouw de vruchtbare grond benut. Hier en daar zie je een ezel, man en vrouwtje die ongegeneerd een wippie maken. Na veel lucht te kort komen we aan bij de bootjes, maar eerst nog even naar beneden lopen, de trap die 1000steps wordt genoemd. Nu kennen wij de 1000steps van Bonaire ( duikers onder ons ) dit waren echt 1000steps. Zo ren je van de berg af, de steps zijn rotsen zand en andere gevaarlijke treden. Er bleek geen einde aan te komen, de knieën protesteren en de  zuurstof word uit lucht gehapt. We strompelen langs hostels, hele kleine pizzeria's en weer de verkoop waren zoals bekend. Omdat het racen tegen de klok was hadden we boven de berg nog 15 minuten, we hebben de 15 minuten gehaald en kwamen net op tijd voor boot, die op het punt stond te vertrekken. Zo slecht, het weer vanmorgen begon, hebben we de hele dag zon gehad en een prachtige wandeling beleefd, het was zeker een van de zwaarste wandelingen van onze vakantie. Het was niet de zwaarste route, maar door de hoogte kom jezelf iedere keer weer tegen.
Op de boot zaten we weer op het dek, nu met de t-shirts aan en zonnebril op, na weer 2,5uur varen komen we aan wal. Ons nieuwe hostel zag er goed uit, alles is nieuw en netjes betegeld. De douches zijn goed de bedden en er is zelfs tv op de kamer. Voor de Wifi moesten we wel 3 dollar betalen, dat is de 1e keer dat we zoveel voor internet moeten betalen. Beetje klagen en we zijn weer de echte
Hollanders, nog niets geleerd na 2,5maand reizen:p. In de kamer was het erg koud, geen verwarming dus er stond maar 1 ding op, lekker onder de dekens en knus tegen elkaar aan liggen, wat een ellende hihi. Het eten bij onze buren was zo  goed bevallen, dat we daar maar weer zijn gaan eten. Daar kwamen we weer, vanmorgen afscheid genomen en nu zijn we er weer. De eigenaar moest even 2 keer kijken en dacht dat wij een tweeling stel waren. Nee hoor, wij zijn het echt in levende lijve. Na deze lange en vermoeiende dag, lagen we vroeg in ons mandje en hebben wat gezapt en daar was Dr. House weer die ons in slaap heeft geacteerd.